vrijdag 27 december 2013

Het Pekingse (Mee)Rokershoestje

"Uche Uche!"

X kan niet slapen. En daardoor ik zelf ook niet.

"Uche Uche.... Uche!"

Gisteren is het begonnen. En ze heeft het wel vaker. Een nare, vast zittende kuch-hoest. Als ik geluk heb, lukt het haar om gewoon in slaap te vallen en door te slapen. Maar deze nacht gaat het van kwaad tot erger.

"Uche, Uche, Uche.... UUUCCHHHEEEE UUUUUCHHHHH!!!!"

Dit is geen hoesten meer. Dit is blaffen. Braaf heb ik X voor het slapen gaan voorzien van een grote thermosfles warm water (standaard voor elk zichzelf respecterend Chinees huishouden). Maar tegen dit gebrul valt niet op te deppen.

Gelukkig zag ik de (hoest)bui de dag ervoor al hangen. Tsja, wat wil je: je vrouw is zwanger dus je houdt haar extra scherp in de gaten. Dat doet iedere man toch?

Afijn, ik zag de bui al hangen, en dat was een mooie kans om een lang uitgesteld besluit te nemen. Hoewel constant nachtelijk hoesten een aanstaand ouderpaar prima klaarstoomt voor slapeloze baby-nachten, moest het er toch maar van komen. Een Lucht Purificatie Apparaat in huis.

Het hoestje van X kennen we in Nederland en Vlaanderen namelijk ook. Maar dan als Rokershoest. De lucht in Chinese steden is vaak zo vuil dat roken er zinloos is. Het is hier een groot meerook-circus. Tenmiste, ik dénk dat X hierdoor zo vaak dit nare hoestje heeft.

Meteen de dag na de online bestelling - vandaag - is het ding geleverd. Hij kan aan, heb ik al ontdekt. En uit. En hij kan op automatisch. Het apparaat geeft zelf aan of de luchtkwaliteit goed, zo-zo, of slecht is, en kan zichzelf in- en uitschakelen. Onze luchtverfrisser is niet de duurste maar ook niet de goedkoopste: omgerekend ruim 200 euro. Betalen konden we cash-on-delivery. (Ik had er speciaal geld voor gepind. Komt die man met dat ding aan de deur, zegt-ie: "Wilt u met de pinpas betalen?")

Dus hij staat er nu en hij werkt. De komende dagen mag hij laten zien hoe goed hij is, en hoe snel hij (geholpen door een vrachtlading fruit) X van haar rokershoestje af kan helpen. Bij bewezen waarde mag hij later ook de baby gaan beschermen.

De kwaliteit van onze nieuwe Air Purifier zal zijn af te lezen aan het aantal wallen onder mijn ogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten