vrijdag 20 december 2013

Wie denkt Schoonmama dat ze is?

'Ja goedemiddag mevrouw X, u spreekt met het Ziekenhuis. De uitslag van uw bloedonderzoek is binnen, en het zou toch goed zijn om even langs te komen. Uw schildklier-dinges-waarde en uw bloedsuikerwaarde wijken wat af. Goedemiddag!'

Impuls
Mijn eerste impuls: direct naar het ziekenhuis. X haar eerste impuls: haar moeder bellen. X is rotsvast gewend om alles met haar moeder te bespreken. Dat zit erin gebakken. Dat verandert nooit, dus ik heb me daar allang bij neergelegd. 

En dan volgt schoonmama's impuls: niet gaan, gewoon negeren en net doen alsof er niks aan de hand is. Schoonmama is dit rotsvast gewend: zelf ziet ze niet veel meer dan Stevie Wonder en het enige wat ze eraan doet, is een supergoedkoop prutszalfje gebruiken. Want dokters zijn er om de patient op kosten te jagen, en ziekenhuizen zijn er om jou allerlei ziektes aan te praten.

Als het om schoonmama zelf gaat, zal het me worst wezen of ze verantwoordelijk met haar gezondheid omgaat. Ik kan bezorgd tegen haar zeggen: zou u niet beter dit probleem eens aanpakken in plaats van maar door te blijven kwakkelen. Maar ik ga niet alles uit de kast halen om mijn zin door te drijven over haar gezondheid.

Als het om mijn vrouw en mijn kind gaat, ligt dat anders. Ik ben tenslotte de vader, dus ik draag verantwoordelijkheid - samen met mijn vrouw uiteraard, maar doordat haar moeder zo'n vreselijke dominante bemoeial is, heeft ze nauwelijks geleerd om zelf beslissingen te nemen. Het is dus ik tegen de schoonmama, met als inzet de gezondheid van mijn kind.

Gelijk
Internet geeft mij gelijk: dit is weliswaar niet direct een levensbedreigend probleem voor het kindje, maar wel iets dat de aandacht verdient, en waarschijnlijk ook behandeling met medicijnen. X haar vriend H geeft mij gelijk. X haar vriend CH geeft mij gelijk. Iedereen geeft mij gelijk. Het besluit is dus simpel.

Toch is schoonmama nu al 24 uur bezig met doordrammen en doorzaniken dat we niet  naar het ziekenhuis moeten gaan hiervoor. Ze zegt dat ze daar maar wat verzinnen en dat ze alleen geld uit onze zak willen kloppen. Ze vertrouwt het ziekenhuis in Peking voor geen centimeter, ook al heeft ze daar zelf nog nooit 1 voet binnen gezet. Er is maar 1 ziekenhuis dat ze vertrouwt en dat is heel toevallig ook het dichtstbijzijnde ziekenhuis voor haar zelf. Als we dan toch naar de dokter willen dan moeten we maar naar haar woonplaats komen, zegt ze.

Ik dacht dat ik schoonma in 2 goede gesprekken duidelijk had gemaakt dat wij geen 'beheersing' van ons leven door haar nodig hebben. Wel 'advies'. Maar blijkbaar was dat toch niet zo duidelijk. Schoonma doet namelijk niets anders dan ons leven beheersen zoals ze dat al 30 jaar met X doet. 

Nederlander
Jammer genoeg ben ik een Nederlander: zelfstandig en zeer gesteld op mijn persoonlijke vrijheid. Dat heb ik geleerd van mijn eigen cultuur en mijn eigen ouders. Een schoonmama die probeert mij of mijn kind als een despoot te overheersen, past daar niet bij. Dat kan ik met de beste wil van de wereld niet verdragen en ik wil dat ook niet leren verdragen.

Ik heb X en schoonmama al een paar keer duidelijk gezegd dat dit een enorm probleem kan worden. Je moet er niet aan denken: man en schoonmama op voet van oorlog met elkaar, en X en kind daar tussenin. Perfect recept voor allerlei familiedrama's. 

Er is maar 1 oplossing: schoonmama en ik moeten elkaar beter leren kennen en begrijpen. Ik ben dus bereid om een uiterste inspanning te doen wat dit betreft, maar ik eis dat ook van schoonmama, al is ze 100 keer 60 en van een andere cultuur en weet ze niet beter etcetera. En 1 ding is niet onderhandelbaar: ze blijft met haar despotige poten van mijn kind - dat wil zeggen: ze moet en zal accepteren dat WIJ de beslissingen nemen en dat ZIJ zich daar over het algemeen bij neer moet leggen en er verder over moet zwijgen. Kan ze dat niet... dan komt het niet goed.

Verstand
Gelukkig heeft X behalve erg veel moederliefde, ook nog een beetje gezond verstand. Zodat we vandaag in elk geval naar het ziekenhuis kunnen en erachter kunnen komen hoe ernstig de afwijkende waarden nu eigenlijk zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten