zaterdag 23 november 2013

Zwanger dus dik: Moet de man ontkennen?

Nou Surinaamse Super Dad Dwight... Als jij denkt dat er een manier is om je zwangere vrouw die zich dik vindt gerust te stellen, kom dan een keertje langs.

Ja, dames en heren: geloof het of niet, een vrouw die zwanger is wordt dik. En wat erger is: ze ziet dat ook. Wat dat betreft is X een hele gewone vrouw. Kijkt in elke spiegel die ze tegenkomt - autospiegels en zelfs spiegelingen in ruiten en andere oppervlakken incluis - en kruipt op elke weegschaal die ze ziet. Ze houdt haar dik scherp in de gaten.

Ja Super Dad Dwight, ook de mijne zegt "Kijk nou wat een dikke benen ik heb!" en "Houd je nog wel van me als ik straks helemaal vet en lelijk ben?"

X in haar glansrol van Dory.
Super Dad, als de wereld Finding Nemo zou zijn, dan is mijn X Dory: superschattig en loveable tot op het bot, maar (soms) met de aandachtsspanne van een goudvis. Dat geeft niet: dat is een van de dingen die haar zo speciaal maken. Maar als ik dan moet antwoorden op een noodkreet, dan gaat dat het ene oor in, en zo het andere weer uit. Helpt niet. Ik doe het toch, en ik blijf het doen: zeggen dat ze niet dik is en dat ze juist heel mooi is en heel zwanger. Maar eigenlijk is het zinloos. Dat weet ik, dat weet zij, en beste Super Dad, dat weet jij ook.

Laten we eerlijk wezen. Te zeggen: "Kijk, er is nu meer vrouw om van te houden" is heel lief, maar we weten allemaal dat dit betekent: "Kijk, mijn vrouw is dikker geworden." Te zeggen: "Ach ik hoef niet te liegen door te zeggen dat mijn vrouw niet dikker is geworden, want ik vind haar alleen maar mooier" klinkt mooi, maar kan evengoed betekenen dat je in een ontkenningsfase zit.

Nee wacht, dat laatste neem ik terug. Zwangere vrouwen zijn mooi. Ook al zien ze dat zelf niet altijd. (Naar eigen zeggen.)

Mooi dus, maar wel dik. Dat hoort er nu eenmaal bij. Ik zou geen moderne Nederlander zijn als ik de dingen niet zou 'benoemen'. Logisch, want er zit een baby in - inclusief alle benodigde voedingsstoffen en lichaamsvetten.

Liegen tegen X door te ontkennen dat ze dikker wordt, is dus geen optie. Ook al niet omdat wij katholiek zijn. Wij mogen niet liegen. Dat zou X ook niet willen. Ze doet dat tenslotte zelf ook niet. Meer dan eens heeft ze tegen mij verzucht: "Schat... waarom heb jij toch zo veel rimpels? En waarom worden het er steeds meer?"
("Schatje dat is omdat jij steeds zegt dat jij dik bent en wat mij de wenkbrauwen doet fronsen omdat ik niet begrijp dat jij alleen dik ziet en niet mooi!")

Bovendien moet je nooit tegen een zwangere vrouw in gaan, want zwangere vrouwen zijn altijd De Baas. Dus als die zeggen dat ze dik zijn... tsja, dan is dat zo.

Dus laten we de zwangerschap gewoon nemen zoals die komt. X ziet er nu al kilo's aan vliegen en wordt de komende 8 maanden alleen nog maar dikker... en als het goed is ook mooier. Terwijl haar man 'super dad M.' er alleen maar rimpeliger op zal worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten